Door: Cees-Jan Adema25 november 2016Naar overzicht

Verantwoord genieten is de norm in Nederland

Een aantal jaren geleden was er een bockbier reclame waarin een vrouw haar herfst humeurige man bemoedigend toesprak. Het was niet zo erg dat het weer najaar was. Niet zo erg dat de bladeren weer goudkleurig worden en spoedig van de bomen vallen…want… er is weer bockbier…

Oh wat heb ik de afgelopen weken verlangd naar deze zoetgevooisd warm en vooral troostende stem. Immers, als ik de berichtgeving moet geloven, gaat het in Nederland slecht met verantwoorde alcoholconsumptie. De excessen worden breed uitgemeten in de media en dat beeld gaat voorbij aan de feiten. Niet mijn feiten, maar die van onafhankelijke onderzoekers (nationaal en internationaal):

  1. Volgens het RIVM geniet 92% van de Nederlanders die wel eens alcohol consumeren bewust van een mooi glas. De totale alcoholconsumptie daalt al jaren (de afgelopen jaren met 17%), jongeren beginnen later met drinken en drinken minder. In Europees verband behoren we tot de beste landen.
  2. Het beleid van de overheid moet zich niet richten op die 92%, maar op de 8% die alcohol misbruikt. Algemene maatregelen zoals hoge prijzen en reclame- en sponsorverboden werken daarvoor niet. Kijk maar naar de Scandinavische landen, waar overmatige consumptie juist veel meer voorkomt dan hier.

Dit zijn trends en wetmatigheden die we iedere dag weer herkennen bij de brouwers. Consumenten kiezen bewust voor alcoholarm en alcoholvrij bier, en voor één van de vele mooie bieren die door een legioen van honderden trotse brouwers worden gebrouwen. Brouwers die weten dat je ons mooie product met zorg moet drinken en dat ook uitdragen. Via de Bob-campagne, de campagne ’18 jaar, bewijs ’t maar’ in samenwerking met de horeca om je ID te laten zien, de initiatieven die we met de Stichting Nederlands Debat Instituut ondernemen om jongeren op de gevaren van alcoholmisbruik te wijzen of één van de vele andere initiatieven die brouwers individueel ontplooien.

Helaas belanden er nog steeds te veel mensen in het ziekenhuis na het drinken van grote hoeveelheden drank. Vooropgesteld: elke persoon is er één te veel. Laten we ons richten op het terugdringen van deze vormen van alcoholmisbruik door gerichte maatregelen. Het terugdringen van alcoholmisbruik door middel van algemene maatregelen is net zoiets als het tegengaan van bumperklevers door de benzine twee keer zo duur te maken. Klinkt voor sommigen misschien goed, maar je jaagt alleen de automobilist uit de auto die toch al afstand houdt.  

Verantwoord genieten van een glas bier hoeft geen norm meer te worden: dat ís het al! Maar liefst 92% van de Nederlandse consumenten geniet met mate. Juist hierdoor geloof ik in de kracht van de consument die wel degelijk in staat is om een eigen keuze te maken. Een eigen keuze die vrijwel altijd een verantwoorde keuze is.

Als we niet uitkijken, gaan we mee in de negatieve beeldvorming door de eenzijdige uitvergroting van excessen. Die overgrote meerderheid van de Nederlanders wordt dan vergeten, of hooguit getrakteerd op nog hogere bierbelastingen en verboden. Je zou er een najaarsdip van krijgen. Maar ik weet wel beter, want…. gelukkig is er nog steeds bockbier. En in mijn gedachten word ik daar met een zoetgevooisde stem steeds weer aan herinnerd. Laten we hopen dat niemand, maar dan ook niemand mij kan verbieden om op een mooie herfstdag daarvan te genieten. Proost!

 

Meer lezen over het Nederlandse alcoholbeleid? Lees de factsheets van STIVA.