Best practices Alcohol en Jongeren

‘Geen 18, geen alcohol’

‘Geen 18,  geen alcohol’ is de slogan die alle alcoholproducenten onderaan hun reclame uitingen gebruiken. Op deze manier laten zij zien dat jongeren onder de 18 jaar geen alcohol moeten drinken. De overheid heeft de campagne NIX18, niet roken en drinken tot je 18de. De alcoholsector kan niet achter deze campagne staan vanwege de combinatie tabak en alcohol, wat wezenlijk verschillende producten zijn.

Campagne 18 jaar? Bewijs 't maar!

Leden zijn ook actief met projecten om verantwoorde bierconsumptie te stimuleren.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Nederlandse Brouwers hebben de handen ineen geslagen om de naleving van de leeftijdsgrens van 18 jaar voor de aankoop van alcoholische dranken in de horeca te verbeteren. De brancheorganisaties van de horecaondernemers en de bierbrouwers hebben daarom op vrijdag 16 september 2016, Global Responsibility Day, de campagne 18 jaar? Bewijs 't maar! gelanceerd.

Deze campagne maakt het de horecaondernemers en -personeel gemakkelijker om naar een ID-bewijs te vragen. Voor jongeren moet het gewoon worden om hun ID te laten zien. Duizenden uitgaansgelegenheden (leden van KHN met een bar, discotheek of café) hebben een campagnepakket met materialen zoals posters, stickers en table-tents ontvangen. 

Website ‘nuchter over bier’

Eind mei 2014 is de website www.nuchteroverbier.nl live gegaan. De website belicht bier als een prachtig natuurlijk product met een ruime variatie aan smaken en soorten, met én zonder alcohol. Ook is er aandacht voor verantwoord drinken. Wat betekent matige alcoholconsumptie en is dat hetzelfde als verantwoord drinken? Daarnaast gaat de website in op de werking van bier in je lichaam en de gezondheidseffecten van bier. Speciaal voor ouders en opvoeders is er ook ruimschoots aandacht voor alcoholconsumptie onder jongeren. Hoe zorg je dat je kind ook na zijn achttiende verjaardag verantwoord met alcohol blijft omgaan? De website geeft tips en trucs.

Naast deze projecten zijn de individuele leden ook actief met projecten om verantwoorde bierconsumptie te stimuleren.

Heineken & Armin van Buuren

HEINEKEN en Armin van Buuren hebben hun krachten gebundeld in de ‘Dance More, Drink Slow’ campagne om verantwoorde alcoholconsumptie te bevorderen. Deze campagne laat zien dat wanneer de muziek goed is, mensen de dansvloer opgaan en daardoor minder drinken. Met ‘Dance More, Drink Slow’ toont HEINEKEN dat je meer en langer geniet van de avond als je op een normale manier met alcohol omgaat.

Naast de ‘Dance More, Drink Slow’ campagne heeft HEINEKEN ook nog partnerships waarin ze verantwoorde alcoholconsumptie stimuleren als onderdeel van het Enjoy Heineken Responsibly programma.

Meer informatie over ‘Dance more drink slow’.

Grolsch en talkingalcohol

De website www.talkingalcohol.com van Grolsch biedt consumenten uitgebreide informatie over alcohol en verantwoord alcoholgebruik. Van de manier waarop bier wordt gemaakt, tot de gevolgen van een kater en de effecten van alcohol op de verschillende organen in het menselijk lichaam. De site heeft ook een interactieve tool die laat zien hoe alcohol door het lichaam wordt opgenomen. Grolsch nodigt consumenten via haar verpakkingen uit om de website te bezoeken.

Meer informatie over TalkingAlcohol.com

Jupiler en dancetour

AB Inbev heeft in samenwerking met Dancetour een polsbandje ontwikkeld om verantwoorde alcoholconsumptie onder de aandacht te brengen. De polsbandjes worden uitgereikt aan bezoekers boven de 18 jaar. Jongeren zonder polsbandje kunnen geen alcohol bestellen aan de bar of op het festivalterrein. Hierdoor blijven de 12 gratis Dancetour festivals voor alle leeftijden toegankelijk. Daarnaast is de boodschap ‘Drink Responsibly’ prominent aanwezig op de armbandjes. Bovendien zijn alle barmedewerkers getraind in verantwoord alcohol serveren middels een door AB InBev ontwikkelde training.