Best practices Verpakkingen

Heineken Nederland

Het rondje van Affligem

De twee belangrijkste Affligem varianten (Blond en Blond 0.0%) zijn alleen nog verkrijgbaar in de hervulbare Bruine Nederlandse Retourfles (BNR). Deze retourfles zorgt voor 7 keer minder CO2 uitstoot en minder zwerfafval dan de eenmalige glazen fles. Het verlagen van CO2 uitstoot is een onderdeel van het HEINEKEN duurzaamheid programma Brewing a Better World, waarmee stap-voor-stap de keten en HEINEKEN’s producten  duurzamer worden. De ambitie is om in 2021 alle Affligem varianten in de retourfles aan te bieden.

Royal Swinkels Family Brewers

Streven naar 100% recyclebaar

Voor de verpakkingen gebruikt Swinkels Family Brewers veel glas en blik, maar ook karton en plastic. De brouwer heeft een nieuw beleid opgesteld waarin wordt gestreefd naar circulaire verpakkingen in 2025. Dit betekent dat zo veel mogelijk gebruik zal worden gemaakt van gerecycled glas en retoursystemen. Plastic wordt met 80% gereduceerd en al het papier en karton moet binnen twee jaar duurzaam gecertificeerd zijn. In 2019 zijn al goede stappen gezet. Zo is de brouwerij overgestapt naar een nieuwe folie van gerecycled plastic waardoor 300.000 kg nieuw plastic is bespaard. De flessen die worden ingekocht bestaan inmiddels voor 77% uit gerecycled glas en 70% van de flessen maakt een onderdeel uit van een retoursysteem (zoals een statiegeldsysteem). Daarnaast wordt ongeveer 75 duizend kg aluminium bespaard door te zorgen voor lichtere blikjes en wordt een deel van bierblikjes nu volledig in kartonnen trays geplaatst wat plastic bespaart.

Koninklijke Grolsch

Van afval tot nieuw krat Kornuit

Grolsch bracht voor Kornuit als eerste ter wereld een krat op de markt vervaardigd van 100% gerecycled consumenten plastic. In het voorjaar van 2018 introduceerde Grolsch dit duurzame krat voor Kornuit, volledig gemaakt van consumenten afval. Het afval wordt ingezameld, gesorteerd, gescheiden, vermalen en opnieuw verwerkt tot kunststof voor het Kornuit krat.

Meer informatie

Heineken Nederland

Het Rondje van Heineken®

Heineken vult het alcoholvrije Heineken 0.0 af in retour flessen, die passen in kratten met statiegeld. Deze retour flessen gaan wel 25 keer mee. Al met al is dat goed voor 7x minder CO2 uitstoot. Ook een krat gaat gemiddeld wel 10 jaar mee. En wanneer het krat stuk is, maakt Heineken er weer een nieuw krat van. Voor nog een rondje van Heineken.

Meer informatie

Koninklijke Grolsch

Geen wegwerp plastic voor blikverpakkingen

Grolsch is voor al zijn plastic blikfolies overgestapt naar 100% recycled plastic. Vanuit de ambitie om wegwerp plastic te vervangen, innoveert de bierbrouwerij door en introduceerden ze de TopClip-verpakking voor multipacks blikken. Deze nieuwe verpakking is 100% plasticvrij. Door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg nieuw plastic.

Meer informatie

Koninklijke Grolsch

Circulaire drinkbekers op festivals voor Grolsch en Kornuit

Voor de biermerken Grolsch en Kornuit pilots heeft Koninklijke Grolsch pilots gedaan met het gebruik van circulaire drinkbekers op festivals. Hiermee wil de brouwerij een bijdrage leveren aan het verder reduceren van de hoeveelheid plastic afval en aan een schoner festivalterrein. De softcups gemaakt van gerecyclede PET-materiaal (rPET) blijken de beste optie.

Meer informatie

Heineken Nederland

Heineken pakt plastic berg aan tijdens festivals

Leuke festivals eindigen helaas vaak met een berg afval. Achtergelaten op het terrein en de dansvloer. Om dit aan te pakken ging Heineken op zoek naar een goede oplossing  voor inzameling, hergebruik en recycling van plastic bekers. Dit leidde op de festivals Defqon.1, Mysteryland en Welcome To The Future tot zachte plastic bekers voorzien van een reliëflogo. In plaats van een logo van gekleurde inkt. Dat scheelt niet alleen liters inkt; zonder kleurtjes kunnen de bekers veel beter gerecycled worden. Daarnaast heeft Heineken voor het Milkshake Festival een handige ‘cupholder’ geïntroduceerd. Voor alle festivalgangers die hun beker liever niet vasthouden voordat ze ‘m kunnen retourneren. Het resultaat? Meer handjes in de lucht, meer bekers van de vloer en meer hergebruik!

Meer informatie

Koninklijke Grolsch

Duurzame Kornuit POS-materialen

Kornuit staat voor duurzaam en gebruikt duurzame Point of Sale (POS) materialen voor de presentatie op de winkelvloer. Middels uiteenlopende projecten wil Kornuit bijdragen aan een betere en schonere wereld met minder afval. Op de winkelvloer is o.a. gewerkt met sokken gemaakt van gerecyclede visnetten, zonnebrillen (montuur gemaakt van ECO tarwestro) en openers (gemaakt van gerecyclede bierfusten) als POS-materiaal.

Meer informatie:

Heineken Nederland

Reversed psychology inzichten van illusionist Viktor Mids

Heineken heeft de inzameling van de plastic bekers op festivals nog verder verhoogd met de inzet van de ‘reversed psychology’ inzichten van illusionist Viktor Mids. Bekend van Mindf*ck. Viktor adviseerde om bij de afvalbakken iedereen te verzoeken daar hun plastic bekers NIET weg te gooien. Wat het juist extra aantrekkelijk maakte om dat WEL te doen.

Bekijk het zelf op YouTube

Koninklijke Grolsch

Grolsch: Van krat tot festivaltray

In 2019 is Koninklijke Grolsch voor Grolsch en Kornuit gestart met herbruikbare draagtrays op festivals. De tray kan gedurende het festival bewaard worden in de broekzak, zodat deze vaker gebruikt kan worden. De Grolsch draagtray is gemaakt van gerecyclede Grolsch kratten; de Kornuit draagtray van gerecycled consumenten plastic. Het festivalterrein is door de inzet van deze trays aanmerkelijk schoner.

Meer informatie