De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is afgenomen.
Lees meerDe brouwerijsector heeft een zwaar jaar door de Covid-maatregelen. Sinds het begin van de lockdown op 16 maart is de biermarkt met 14,7 procent gedaald. De thuisconsumptie is weliswaar met 9 procent gestegen, maar dit compenseert bij lange na niet de daling van de verkoop in de horeca van 66 procent.
Lees meerIn november is de bierverkoop met 25,8% een stuk lager dan in november vorig jaar. Dit ondanks een lichte stijging in de thuisconsumptie van bier. Die nam met 7,5% toe. De grootste daling zit nog steeds in de horeca. Die nam met 92% af, als gevolg van de COVID-maatregelen.
Lees meerVandaag gaat de nieuwe publiekscampagne van het ministerie van VWS “Dranquilo” van start. Hiermee worden mensen aangemoedigd hun drinkgewoontes te doorbreken door bijvoorbeeld tijdens een avondje met vrienden of familie even een rondje geen alcoholisch drankje te drinken.
Lees meer