Nederlandse Brouwers

Actueel

Nieuwsbericht

16 juli 2024

Bierverkoop valt fors tegen

Over de eerste zes maanden van 2024 is de bierverkoop met 5 procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Zelfs alcoholvrij bier, waarvan de verkoop jarenlang steeg, heeft te kampen met tegenvallende verkoopcijfers. De sector ondervindt veel last van fors gestegen belastingen. Ook het maar niet doorbreken van de zon helpt niet. Brouwerijen hebben hun hoop gevestigd op een warme zomer.

Lees meer

Standpunt

16 juli 2024

Verbod alcoholreclame is geen oplossing

Afgelopen week hebben CDA, NSC, GroenLinks-PvdA en SP moties ingediend om reclame voor alcohol geheel of gedeeltelijk te verbieden. Maar deze maatregel gericht op alle alcoholconsumptie, wordt er echter aan voorbijgegaan dat we ons juist specifiek moeten richten op het tegengaan van problematische alcoholconsumptie. Ook voor de gevolgen die een reclame verbod op de sport- en cultuursector is geen oog. Een reclameverbod betekent bijvoorbeeld veel verenigingen, evenementen en festivals op zoek moeten naar nieuwe sponsors om hun begroting rond te krijgen. 

Lees meer

Nieuwsbericht

1 mei 2024

Accijnsverhoging levert minder op dan gedacht

De accijnsverhoging op bier en een nat en koud voorjaar doen de Nederlandse biermarkt geen goed. In het eerste kwartaal van 2024 zijn de bierverkopen met 2,4% gedaald. Deze daling is ook terug te zien in de accijnsopbrengst van bier. Het kabinet verwacht dat de bieraccijns dit jaar 70 miljoen euro minder gaat opbrengen dan eerder geraamd. Dit ondanks een accijnsverhoging op bier met gemiddeld 8% per 1 januari jl. 

Lees meer

Nieuwsbericht

2 april 2024

65% van de blikjes komt retour

Bemoedigend resultaat 1 jaar statiegeld op blik. Een belangrijke eerste stap gezet op weg naar het wettelijke inzameldoel van 90% vanaf 2024.

Lees meer

Nieuwsbericht

23 oktober 2023

Duitsland en België lachende derde

De brouwers vrezen de gevolgen van de dubbele verhoging van de bierbelasting per 1 januari waardoor nog meer mensen hun bier over de grens gaan kopen. De bierdrinker gaat de prijs betalen door duurdere bieren en minder keus. Concurrerende bierlanden Duitsland en België zijn de lachende derde.

Lees meer