Nederlandse Brouwers

25 augustus 2021Naar overzicht

Covid pandemie: verantwoord genieten

Tijdens de COVID-pandemie zijn Nederlanders evenveel blijven drinken als voor de lockdown. Wel is alcoholvrij bier populairder geworden. Steeds meer drinkers van alcoholvrij bier drinken het omdat ze het lekker vinden of  omdat ze even geen alcohol willen drinken. Dit blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2021 van Nederlandse Brouwers.

Onverminderd populair

Bier is onverminderd populair’, aldus Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers. Dit blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Bieronderzoek. ‘Pilsener blijft het meest gedronken bier. Ook steeds meer bierdrinkers pakken een alcoholvrij biertje. De verkoop hiervan blijft maar groeien. Eén op de veertien verkochte bieren is nu alcoholvrij en de verkoop is in 2020 met 8,5% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Twee op de vijf drinkers van alcoholvrij bier zeggen nu vaker alcoholvrij bier te drinken dan een jaar geleden. De helft geeft aan dit te doen vanwege het huidige aanbod aan alcoholvrij bier. Dat aanbod is de afgelopen jaren steeds groter geworden. Dit is bijvoorbeeld ook goed te zien aan het gevarieerde aanbod dat nu in de supermarkten wordt aangeboden. Ook kijkt niemand meer raar op als iemand bijvoorbeeld na het sporten of op een feestje een alcoholvrij bier bestelt. Het is sociaal geaccepteerd en dat is belangrijke winst in het kader van het stimuleren van verantwoorde bierconsumptie.’

Impact COVID

Sinds 2008 houdt Nederlandse Brouwers samen met Ruigrok NetPanel jaarlijks het Nationale Bieronderzoek. Het onderzoek wordt gehouden onder de Nederlanders van 18 jaar en ouder die minimaal één keer per maand bier drinken. Het onderzoek geeft daarmee een goed beeld van de consumptie en beleving van bier onder de Nederlandse bierdrinkers. Zo laat het onderzoek zien dat de meeste bierdrinkers tijdens de lockdown niet meer of minder bier zijn gaan drinken. Wel geven met name jonge bierdrinkers relatief vaker aan dat ze minder bier zijn gaan drinken tijdens de lockdown dan daarvoor. Het sluiten van de horeca, minder feesten en verjaardagen, minder afspreken met vrienden/familie en geen festivals en evenementen zijn daarvoor de redenen. Nu de lockdown voorbij is, verwachten bierdrinkers dat zij evenveel bier blijven drinken als tijdens de lockdown. Lucie Wigboldus: ‘De bierverkoopcijfers laten zien dat er wel een verschuiving heeft plaatsgevonden waar Nederlanders van een glas bier genieten. Meer thuis en logischerwijs niet zoals in het verleden in de horeca omdat deze tijdens de lockdowns gesloten was. Gelukkig zijn grote delen van de horeca nu weer open en volgen hopelijk binnen afzienbare tijd ook de nachtclubs en discotheken.’

Speciaal bier

Steeds meer bierdrinkers gaan op zoek naar bijzondere bieren om op mooie momenten van te genieten. ‘Speciaal bier maakt een enorme groei door.’, verteld Lucie Wigboldus. ‘Steeds meer Nederlanders zoeken een speciaal bier uit om van te genieten bij hun diner. Het aantal bier en spijs combinaties neemt steeds meer toe. Genieten, gezelligheid en een mooi bier zijn steeds meer onlosmakelijk met elkaar veronden. Een lekkere kaasplank gaat heel goed samen met een hele mooie speciaal bier. Steeds meer Nederlanders ontdekken dat. Niet in de laatste plaats komt dat ook omdat het aanbod aan speciaal bieren in de afgelopen jaren enorm is gegroeid en verrijkt. Elke brouwer zet zijn vakmanschap in om heerlijke speciaal bieren te maken.’

Nationaal Bieronderzoek 2021

Het Nationale Bieronderzoek 2021 is een jaarlijks kwantitatief onderzoek onder drinkers van bier in opdracht van de Nederlandse Brouwers. Het onderzoek wordt sinds 2008 uitgevoerd door Ruigrok Netpanel. De doelgroep van dit onderzoek bestaat uit Nederlanders die minimaal 1x per maand bier drinken. Aan het onderzoek hebben in totaal 1005 Nederlanders van 18 jaar en ouder die bier drinken deelgenomen. Deze steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.