Nederlandse Brouwers

3 juni 2021Naar overzicht

Succesvolle BOB-campagne krijgt een vervolg

Iedereen kent de Bob-campagne tegen rijden onder invloed van alcohol. De boodschap van de BOB-campagne is: spreek vooraf af wie er niet drinkt en dus nuchter terugrijdt naar huis, zodat iedereen veilig thuiskomt. De campagne wordt gewaardeerd met gemiddeld een 7,7 (Bron: Jaarevaluatie campagnes Rijksoverheid 2020). Bij deze campagne wordt onder andere samengewerkt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Veilig Verkeer Nederland. 

Vergeleken met 15 jaar geleden is het aantal automobilisten dat met te veel drank op achter het stuur zit meer dan gehalveerd. Sinds de start van de Bob-Campagne in 2001 is er tot 2017 een voortdurende daling van het aantal alcoholincidenten geweest. Bij de laatste meting in 2019 is er echter weer een lichte stijging te zien naar 2,3% in 2019. Op dit moment is niet bekend wat de oorzaken zijn van deze afwijking van de trend. VVN en de andere partners bij deze campagne zoals Nederlandse Brouwers, zien het als een aanmoediging om in samenwerking met de overheid de gerealiseerde daling van de afgelopen 20 jaar voort te zetten.