Nederlandse bierdrinkers kiezen de laatste jaren steeds vaker voor alcoholvrij speciaalbier. Consumenten waarderen vooral de verbeterde smaak en het grotere aanbod van alcoholvrij bier. Tweederde van de consumenten ziet alcoholvrij bier als vervanger van bier met alcohol. Verder blijkt dat 41% van de bierdrinkers hun aankopen wel eens in buurlanden doet vanwege de lagere prijzen over de grens. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van het Nationaal Bieronderzoek 2025, uitgevoerd door Ruigrok onderzoek & advies in opdracht van de Nederlandse Brouwers, de brancheorganisatie van bierbrouwers in Nederland.
Bier populair, geassocieerd met gezelligheid
Bier is nog steeds een populair product: 42% van 18 jaar en ouder drinkt regelmatig een glas bier.
Pilsener is daarbij nog altijd met afstand het populairst, gevolgd door alcoholvrij en speciaalbier.
Uit het Nationaal Bieronderzoek 2025 blijkt dat mensen bier associëren met samenzijn en gezelligheid. De meeste bierdrinkers drinken hun (alcoholvrije) biertje meestal thuis (71%) of bij vrienden of familie thuis (48%). Daarna volgen restaurants (39%), feestjes/sociale bijeenkomsten (38%) en in cafés, bars of kroegen (33%).
Volgens de bierdrinkers zijn er specifieke momenten waarop graag bier wordt gedronken. Dit is met name tijdens warme zomerdagen (59%), maar ook bij informele bijeenkomsten met vrienden of familie (45%). Bier wordt dan ook vooral geassocieerd met gezelligheid (44%); gezelligheid is ook een reden waarom veel Nederlanders naar de kroeg of het café gaan (46%).
Alcoholvrij als alternatief, breed bierassortiment
Alcoholvrij bier wordt gezien als een goed alternatief voor bier met alcohol: bijvoorbeeld wanneer men moet rijden, even geen of minder alcohol wil drinken of gewoon omdat het lekker is. Tweederde van de alcoholvrije bierdrinkers drinkt dit vaak ter vervanging van alcoholhoudend bier; ongeveer de helft van alle consumenten ziet alcoholvrij bier als alternatief voor bier met alcohol. De consumptie van alcoholvrij speciaalbier groeit al enkele jaren.
Daarnaast vinden Nederlanders dat bier een breed assortiment heeft om uit te kiezen (32%); breder dan bijvoorbeeld andere alcoholische dranken.
Er wordt ook steeds meer speciaalbier gedronken: waar twee jaar geleden slechts een op de drie bierdrinkers wel eens speciaalbier dronk, is dat nu 42%. Zo worden witbier en weizen steeds populairder.
Meer grensinkopen: zorgen over belastingdruk en leefbaarheid
Uit het onderzoek blijkt tevens dat 41% van de Nederlandse bierdrinkers weleens bier in buurlanden koopt, vooral vanwege lagere prijzen. De stijgende grensinkopen zijn een direct gevolg van de veel hogere accijnzen in Nederland in vergelijking met België en vooral Duitsland. “Iedereen kent zo langzamerhand wel de beelden van de benzinepompstations net over de grens in Duitsland waar niet alleen benzine wordt verkocht maar ook bier. Daarmee verdwijnt veel omzet, maar ook belastingopbrengsten zoals accijns, naar de landen om ons heen”, aldus Fred Teeven, voorzitter van de Nederlandse Brouwers. “Behoorden vroeger de dorpen en steden direct aan de grens tot de grensregio, tegenwoordig mogen we ook steden als Groningen, Zwolle, Apeldoorn en zelfs Utrecht tot de grensregio’s rekenen. Ook vandaaruit loont het om boodschappen over de grens te doen.”
Teeven wijst daarnaast op de maatschappelijke impact. “Wanneer supermarkten, slijterijen, restaurants, hotel en cafés hun deuren sluiten omdat hun klanten over de grens gaan, heeft dat grote gevolgen voor de leefbaarheid in dorpen. Wij hopen dat het nieuwe kabinet zich gaat realiseren dat de schade van het verder verhogen van accijnzen en BTW vele malen groter is dan de extra opbrengst die dit moet opleveren. De cijfers en onderzoeken bewijzen dit.”