19 mei 2016Naar overzicht

Nederlandse biersector levert substantiële economische én maatschappelijke bijdrage

De Nederlandse biersector is de tweede grootste bierexporteur ter wereld, levert in Nederland 65.000 banen en brengt jaarlijks 2 miljard op voor de schatkist van de overheid. Ook zijn in de afgelopen drie jaar het aantal Nederlandse brouwers van 120 verdubbeld naar ruim 300. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat RegioPlan uitvoerde in opdracht van Nederlandse Brouwers. Het rapport dat de ontwikkeling van de biersector sinds 2012 behandelt, werd 19 mei in Den Haag overhandigd aan de heer Aalt Dijkhuizen, voorzitter van Topsector Agri & Food. De presentatie van de resultaten diende tevens als startschot van de 5e editie van de Week van het Nederlandse Bier.

Grote economische waarde

Nederland is een echt bierland. De nu ruim 300 Nederlandse brouwerijen produceren jaarlijks ruim 24 miljoen hectoliter bier, waarvan 14 miljoen bedoeld is voor export. Na Mexico is Nederland dan ook de grootste bierexporteur ter wereld. Nederlands bier is ook binnen de landsgrenzen zeer populair. Van al het bier dat hier gedronken wordt, is 86 procent ook hier gebrouwen. De gehele sector is goed voor 65.000 banen en levert jaarlijks 2 miljard euro op voor de schatkist van de overheid. Ook op gebied van duurzaamheid doet de biersector het goed. Vergeleken met andere branches, loopt de biersector voorop als het gaat om water-, energie- en landbouwgebruik.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Nederlandse Brouwers, de belangenvereniging voor brouwers in Nederland. Directeur Cees Jan Adema: “Deze resultaten onderstrepen de economische en maatschappelijke waarde van onze sector en laten bovendien zien dat de biersector vooruitstrevend is, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Innovatie speelt ook een belangrijk rol: door de toename van zowel brouwerijen als biersoorten wordt de biersector steeds diverser en bruist als nooit tevoren. En dat mag zeker gevierd worden tijdens de 5e editie van de Week van het Nederlandse Bier!”

Week van het Nederlandse Bier

De resultaten van het onderzoek tonen aan hoezeer bier verweven is met de Nederland. Dat blijkt ook uit het feit dat dit jaar de Week van het Nederlandse Bier al voor de vijfde keer wordt georganiseerd. Bier van eigen bodem staat centraal en traditiegetrouw is de ‘Week’ gestart met het Nederlands Bierproeffestival op 19 mei in Den Haag. Nog tot en met 29 mei vinden er door heel het land tal van biergerelateerde activiteiten plaats: van bierwandelingen en -proeverijen tot een biervaart en masterclasses. De Week van het Nederlandse Bier wordt afgesloten met de Nederlandse Brouwerijdagen op 28 en 29 mei. Negentig brouwerijen in heel Nederland openen dit weekend hun deuren voor publiek.

Over Stichting Week van het Nederlandse bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zicht verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, Klein Brouwerij Collectief (KBC), Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra Slijterijen, de niet-gebonden onafhankelijke brouwers, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.