Afgelopen week hebben CDA, NSC, GroenLinks-PvdA en SP moties ingediend om reclame voor alcohol geheel of gedeeltelijk te verbieden. Maar deze maatregel gericht op alle alcoholconsumptie, wordt er echter aan voorbijgegaan dat we ons juist specifiek moeten richten op het tegengaan van problematische alcoholconsumptie. Ook voor de gevolgen die een reclame verbod op de sport- en cultuursector is geen oog. Een reclameverbod betekent bijvoorbeeld veel verenigingen, evenementen en festivals op zoek moeten naar nieuwe sponsors om hun begroting rond te krijgen.
Lees meerDe accijnsverhoging op bier en een nat en koud voorjaar doen de Nederlandse biermarkt geen goed. In het eerste kwartaal van 2024 zijn de bierverkopen met 2,4% gedaald. Deze daling is ook terug te zien in de accijnsopbrengst van bier. Het kabinet verwacht dat de bieraccijns dit jaar 70 miljoen euro minder gaat opbrengen dan eerder geraamd. Dit ondanks een accijnsverhoging op bier met gemiddeld 8% per 1 januari jl.
Lees meerBemoedigend resultaat 1 jaar statiegeld op blik. Een belangrijke eerste stap gezet op weg naar het wettelijke inzameldoel van 90% vanaf 2024.
Lees meerDe brouwers vrezen de gevolgen van de dubbele verhoging van de bierbelasting per 1 januari waardoor nog meer mensen hun bier over de grens gaan kopen. De bierdrinker gaat de prijs betalen door duurdere bieren en minder keus. Concurrerende bierlanden Duitsland en België zijn de lachende derde.
Lees meerOp Prinsjesdag maakte het demissionair kabinet bekend dat bierbelasting wordt verhoogd. Door de combinatie met de wijziging van het accijnsstelsel voor bier per 1 januari aanstaande, loopt de verhoging op tot boven de 50%. Dit nieuws is bij Nederlandse brouwerijen hard aangekomen.
Lees meer